Claudiu Studio Foto

Echipamente profesionale in studio foto

Fotografia este unul dintre domeniile in care lumina joaca cel mai important rol. Cum insa lumina naturala a soarelui nu este intotdeauna la indemana, 24 din 24 de ore, si nu are calitatea necesara tuturor cazurilor, este normal ca fotograful profesionist sa incerce sa-si creeze conditiile optime de iluminare. Si aceste conditii optime le poate creea cel mai usor intr-un spatiu destinat numit studio. Aici poate avea lumina dorita cu ajutorul blitzurilor profesionale.

Modificarea luminii
Modificatorii de lumina sunt dispozitive care altereaza intr-un fel sau altul lumina naturala. Prin lumina naturala nu se intelege numai lumina soarelui ci si a surselor de lumina din studio, adica a blitzurilor profesionale.

Din punctul de vedere al calitatii, lumina poate fi dura sau soft.

Lumina dura este obtinuta de la surse de lumina cu suprafata mica, sau aflate la distanta mare de subiect. Lumina provenita de la soare este o lumina dura. Este adevarat ca suprafata soarelui este foarte mare, dar se afla la o distanta imensa.

Lumina soft este obtinuta de la surse de lumina cu suprafata mare (comparabila cu a subiectului), si/sau aflate la mica distanta de subiect.

In fotografie, cand judecam suprafata sursei de lumina in raport cu suprafata subiectului, trebuie sa operam cu valori relative. Adica, vom judeca suprafata aparenta a sursei de lumina in raport cu suprafata subiectului. Spre exemplu daca sursa de lumina este o fereastra cu suprafata de 1 mp, prin care razele soarelui nu patrund direct (fereastra nordica) si daca fotomodelul se afla la 1 m de aceasta fereastra, si dorim sa incadram modelul in plan american, atunci putem spune ca suprafata sursei de lumina este aproximativ egala cu suprafata modelului.

Cand se face aprecierea modificatorilor de lumina, se iau in considerare urmatoarele elemente: calitatea umbrelor (daca umbrele obtinute prin respectivul modificator sunt dure sau soft, mai precise sau mai dizolvate), calitatea highlights-urilor (daca stralucirile sunt soft sau contin puncte de stralucire extrema), raspindirea luminii (daca lumina este raspindita pe o arie larga, sau daca este concentrata pe o suprafata mai mica). Un fotograf profesionist stie sa recunoasca lumina si sa o foloseasca ca pe un instrument.

 

Modificatori de lumina:

  • Panoul de lumina (soft panel). Sunt panouri de suprafata foarte mare (1,5-2 mp) care au un cadru pe care este prinsa o panza de difuzie. Se foloseste afara, deasupra subiectului, in lumina directa a soarelui pentru a obtine o iluminare soft. In studio se foloseste in fata blitzurilor pentru a difuza lumina. Panouri de 5-10 mp sunt folosite in fata a 3-4 blitzuri in fotografierea automobilelor. Datorita suprafetei mari, panourile pot livra o lumina foarte difuza, cu umbre foarte moi si aproape lipsita de straluciri. Raspandirea luminii este mare. Atenuarea produsa de panou este de o treapta (1 stop) sau o treapta si jumatate (1,5 stopuri) in functie de materialul folosit la difuzie. Intr-un studio foto de dimensiuni mici panoul de lumina nu-si va gasi locul datorita spatiului mare pe care il ocupa.
  • Softboxul (softbox, softbanks). softboxuriIntr-un fel, softboxurile sunt o evolutie a panourilor de lumina. Softboxurile dau o lumina soft, asemanatoare panourilor, dar au cateva avantaje. Raspandesc lumina in zona de fotografiat pe o suprafata mai mica decat panourile. Datorita constructiei de cutie inchisa, cu o singura fata prin care iese lumina, nu se risipeste lumina in spate sau in laterale. Daca softboxul este suficient de adanc, lumina este mai directionala. Ocupa mai putin loc in studio dacat un panou. Exista mai multe variante constructive, de dimensiuni diferite, cu interior alb sau reflectiv (material textil cu suprafata argintie-oglinda), cu o panza suplimentara de difuzie aflata in interior. Daca este folosit foarte aproape de subiect, softboxul poate asigura maximum de difuzie, aducand ca iluminare cu lumina difuza naturala. Atenuarea fata de lumina fara softbox este de 1,5-2 stopuri.
  • Griduri pentru softbox (softbox grids). Gridurile sunt un fel de modificator al unui modificator de lumina. Gridurile pentru softboxuri sunt o retea de celule cubice sau paralelipipedice, softbox cu grid din materiale textile de culoare neagra, care se ataseaza pe fata externa a unui softbox. Razele de lumina care ies perpendicular pe suprafata sofboxului nu sunt afectate de griduri, in schimb razele care parasesc softboxul sub alte diferite unghiuri sunt partial sau total absorbite de grid. Efectul realizat de grid este ingustarea ariei de lumina obtinuta in zona de fotografiere, fata de aria data de un softbox fara griduri. Lumina este mai directionala, desi ramane soft. Un fotograf profesionist spunea ca gridurile „scurteaza lumina”, adica atenuarea luminii in functie de distanta este mai mare decat la un softbox fara griduri. In practica daca se pune un softbox fara griduri pentru iluminarea unui fotomodel, o parte din lumina ajunge pe fundal, in varianta cu griduri lumina care ajunge pe fundal este cam la jumatate din intensitate.
  • Umbrela. Daca comparam un softbox si o umbrela umbrela argintie de dimensiuni apropiate, lumina data de o umbrela este mai putin soft, umbrele sunt un pic mai bine conturate, iar stralucirile sunt mai accentuate. Umbrelele raspandesc lumina pe o suprafata foarte mare, de aceea sunt preferate de multi fotografi pentru locatii, in cazul in care se doreste iluminarea unor zone intinse. Atentie, insa, la folosirea in aer liber, unde pot fi trantite foarte usor de vant. Umbrelele pot avea materialul reflectiv de culoare alba, argintie sau aurie. Umbrelele argintii sau aurii ofera un contrast mai ridicat decat cele albe. Umbrelele sunt ieftine, nu lipsesc din nici un studio profesional si sunt foarte usor de instalat. In functie de distanta pana la subiect si de marimea umbrelei, se pot obtine variante de iluminare mai soft sau mai dura, totusi au un caracter al lor mai greu de explicat in cuvinte. Atenuarea introdusa de umbrele este de 1-1,5 stopuri.
  • Umbrela de difuzie (shoot through umbrella sau brolly brox). brolly box Este o varianta a umbrelei in care lumina in loc sa fie reflectata de suprafata umbrelei, trece prin ea. Brolly box este o varianta a umbrelei de difuzie in care spatele umbrelei este inchis de o panza neagra pentru a nu risipi lumina in spatele blitzului. Brolly brox mai este denumit si sofboxul saracului, dar totusi diferenta in calitatea luminii nu justifica aceasta denumire. Ambele variante ale umbrelei de difuzie (shoot through si brolly box) lasa lumina sa iasa intr-un unghi foarte mare si dau o lumina difuza, asemanatoare cu a umbrelei obisnuite, poate un pic mai bine conturata. Marele avantaj al umbrelelor este instalarea usoara si rapida si pretul redus. Atenuarea fata de lumina nemodificata este de 1-1,5 stopuri.
  • Beauty dish. Este amuzant cum s-ar traduce mot-a-mot ca farfuria frumusetii. Este in fapt un lighean cu diametru mare si care are in centru un disc de difuzie. beauty dish Beauty dish este un modificator foarte folosit in sesiunile foto de moda in studio pentru caracterul sau special de a da o lumina suficient de conturata, fara a fi chiar dura ca lumina soarelui. Comparativ cu softboxurile sau umbrelele, beauty dish asigura umbre mai dure si straluciri mai evidente. Ca raspindire acopera o zona destul de mare, dar este da o lumina „mai scurta”. Pusa lateral sau in special de sus, textureaza foarte bine suprafetele. Pentru a combate raspindirea luminii pe suprafata mare, unii fotografi folosesc honeycomb griduri montate pe beauty dish. Unele firme producatoare furnizeaza si o panza de difuzie (sock) care se ataseaza peste beauty dish, din pacate prin montarea acesteia se pierde caracterul special al luminii de beauty dish. Atenuarea este de 0,5-1 stopuri.
  • Ring flash. Este o sursa de lumina si un modificator in acelasi timp datorita constructiei speciale, care include o lampa de blitz circulara asezata intr-un reflector oglinda circular. Camera foto se monteaza in ring flash, obiectivul camerei ajungand in centrul ring flash-ului. ringflash Initial a fost gandit pentru fotografia macro, dar ulterior, prin marirea diametrului, a ajuns sa faca o buna cariera in fotografia glamour si de moda. Cel putin 50% din fotografiile de pe copertile revistelor de moda si glamour sunt facute cu ring flash. Ring flash-ul are o amprenta de lumina aparte, reliefand foarte bine volumele, fara sa lase umbre dure si adaugand adancime subiectului. Zonele aflate in apropierea camerei si a ring flash-ului apar mai luminate, eventual contin highlights-uri, iar zonele mai departate apar mai intunecate. Ring flash-ul isi face bine treaba de aproape. La distanta mai mare de subiect, isi pierde caracterul special si seamana cu un blitz fara modificator.
  • Honeycomb grid. Arata ca niste site cu structura de fagure si se aplica direct pe blitzurile de studio, concentrand lumina. Exista variante care reduc spotul de lumina la 40, 30, 20 sau 10 grade. Honeycomb grid este des folosit ca lumina de par, sau in situatii in care este nevoie de spoturi inguste de lumina.
  • Barndoors. Sunt dupa cum le spune si numele niste usite, patru la numar, asezate pe un cadru. Prin inchiderea partiala a usitelor se poate proiecta doar o fanta de lumina. Sunt utile pe lumini laterale (kick) impiedicand lumina sa bata in camera si sa dea flare sau sa ajunga pe fundal.
  • Snoot. Este un con de culoare neagra, lung sau alcatuit dintr-o succesiune de trunchiuri de con, care fac ca lumina care iese sa fie foarte ingusta. Se foloseste mai mult pentru lumina de par, sau pentru accente. Este un accesoriu ce nu lipseste dintr-un studio foto.

Blituri profesionale
Un blit profesional trebuie sa asigure putere suficienta, constanta in expunere de la un flash la altul, constanta in culoare, o reincarcare rapida, o lampa de blitz cu suprafata cat mai mare si cu durata mare de functionare, un reglaj al puterii cat mai larg… Dar sa le luam pe rand.

Puterea
Puterea se poate exprima in Ws (vati-secunda), in Ls (lumeni-secunda) sau in J (jouli). In general, este de preferat un blitz profesional cu putere mai mare. De ce spun asta? Pentru ca daca se doreste diminuarea luminii, aceasta se poate realiza prin mai multe metode, dar daca este nevoie de mai multa lumina decat poate da blitzul, atunci se ajunge intr-un impas din care se iese mai greu. Puterea prea mare se poate ajusta din potentiometrii pe care mai toate unitatile moderne le au si care permit o plaja de 5-6 stopuri intre cea mai mica putere si cea mai mare putere. Asta inseamna ca o unitate flash de 1000Ws poate fi ajustata sa livreze numai 30Ws. Daca se doreste scaderea si mai mult a intensitatii luminii, se pot folosi filtre neutral density, care absorb pana la 3 stopuri. Nu trebuie scapat din vedere ca modificatorii de lumina scad din intensitate si ca veti pierde 1-1.5 stopuri in umbrele si 1.5-2 stopuri in softboxuri. Din experienta pot spune ca rareori se intampla sa doresc mai multa putere in studio. De obicei, nevoia de putere mai mare o simt la fotografierea in locatii. Daca se lucreaza pe timp de zi in plin soare, atunci un blit de 400-800 Ws poate fi folosit cu succes ca lumina de umplere. In schimb daca se doreste ca blitul sa fie la o putere egala cu soarele atunci este nevoie de 1000-5000 Ws in functie de efectul dorit.

Constanta
De la un blitz profesional se cere constanta in expunere, asta inseamna ca la fiecare declansare, intensitatea luminii trebuie sa fie aceeasi. Camerele foto digitale sunt sensibile la expunere si o diferenta de 1/3 dintr-un stop chiar conteaza. Multi cer ca unitatile flash sa aiba o constanta mare si in culoare. Multi producatori specifica temperatura de culoare pe care o dau lampile flashurilor lor. Consider ca aceasta cerinta nu este critica pentru ca variatia de 100-200 de grade Kelvin, pe care o pot avea unitatile mai putin performante, se atenueaza prin folosirea umbrelelor si softboxurilor.

Timpul de incarcare
Timpul de reincarcare a blitzurilor este critic atunci cand se doreste sa se traga intr-un ritm alert. Un timp de incarcare de 3-5 secunde pentru maximum de putere este de neacceptat in ziua de astazi. Orice valoare cuprinsa intre 0.5 si o secunda este considerata buna, pentru incarcarea la maximum de putere.

Lampa de blitz
Este bine ca lampa de blit sa aibe suprafata cat mai mare. Durata de viata a unei lampi variaza de la producator la producator intre 10.000 de declansari si 100.000 de declansari. Sunt modele de lampa care sunt garantate de producator 500.000 de declansari!!! Asta inseamna o declansare in fiecare secunda timp de un an. Sau in termeni mai pamanteni vreo 5-10 ani de folosire. Este bine ca lampa flash sa se poate schimba usor, chiar de catre fotograf.

Literatura de specialitate mai pomeneste de timpul de descarcare a flashului, sau de durata luminii pe care o da un flash. Marimea care masoara acest parametru este t.5 sau t.1. T.5 masoara timpul scurs de la aparitia luminii pana cand intensitatea luminoasa scade la jumatate din valoarea de varf. T.1 masoara timpul scurs de la aparitia luminii pana cand intensitatea scade la o zecime. Daca vreti sa „inghetati” miscarea aveti nevoie de timpi cat mai scurti. Este stiut ca in studio, la folosirea flashurilor profesionale, timpul de expunere este dat de timpul in care se aprinde lampa. Timpul de expunere, care se fixeaza pe camera foto, asigura doar ca deschiderea obturatorului se va sincroniza cu lumina data de lampa de blitz. Un exemplu: doriti sa fotografiati un fotomodel sarind si vreti sa „inghetati” miscarea in aer. Folosind un blitz profesional Hensel veti avea surpriza ca modelul sa aibe unele zone blurate de miscare. Asta pentru ca t.5 este 1/1500s si t.1 este 1/500s. Modele mai noi ale altor producatori au t.5 1/3200s si t.1 1/1000s. Mai tineti cont ca cu cat reglajul de putere de pe unitatea flash este spre minim, cu atat durata luminii va fi mai scurta. Producatorii furnizeaza datele pentru t.5 si t.1 la maximum de putere, pe care e bine sa-l evitati daca doriti o durata a luminii cat mai mica.

Lampa de modelare
Lampa de modelare este foarte importanta pentru a vedea cum va cadea lumina pe subiect. Este important ca ea sa fie de putere cat mai mare mai ales pentru cei care lucreaza mai mult in locatie. Este bine ca sa poata fi inlocuita usor. O lampa de modelare de 100-150W va fi suficienta pentru lucru in studio, pentru lucru in locatii este bine sa aveti 200-300W.

Alte gadgeturi
Toate unitatile moderne pot functiona ca slave optic. Adica au incorporata o fotocelula care va declansa unitatea la aparitia unei alte lumini de blitz. Unele flashuri mai noi se pot declansa prin comanda radio sau infrarosu. Avertizarile sonore sunt folosite de multi producatori pentru a semnaliza momentul in care unitatea este incarcata la puterea maxima si gata sa traga. O alta optiune este ca lumina de modelare sa poata simula puterea folosita pentru lampa de flash. Adica cand lampa de flash este ajustata din potentiometru la jumatate din intensitate si lampa de modelare va lumina la jumatate din intensitate. Un profesionist va aprecia orice il va ajuta in munca sa.

Dotarile din studioul meu
Am un studio foto bine dotat. Folosesc 5 blituri profesionale pe stative, unul de 1600Ws, trei de 800Ws (unul este ringflash) si unul de 400Ws marca AlienBees. Am mai multe umbrele, de reflexie, de transparenta, albe sau argintii. Folosesc softboxuri mari, beauty dish, grids, barndoors si snooturi, gobosuri si flaguri, blende reflectoare. Folosesc fundaluri din hartie. Pentru sesiuni in aer liber, cand nu am acces la prize, folosesc un sistem Vagabond 2 tot marca Alienbees, care imi asigura o autonomie de 300-400 de cadre.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Continuand sa navigati pe acest site va dati consimtamantul pentru folosirea de cookie. informatii suplimentare

Acest site este setat sa foloseasca cookie pentru a va permite cea mai buna experienta de navigare. Daca continuati sa folositi acest site fara a schimba setarea de cookie, sau daca dati click pe butonul Accept, consimtiti la folosirea de cookie.

Inchide